Otevřením úzkokolejky v Hornickém skanzenu Mayrau bude dokončena první fáze projektu Cestou uhlí a železa. V sobotu proběhne ve Vinařicích u Kladna slavnostní otevření zrekonstruované úzkokolejné dráhy v areálu bývalého černouhelného dolu Mayrau.
Po trati, po níž se dříve dopravovalo vytěžené uhlí,
se budou moci svézt návštěvníci hornického skanzenu. Završí se tak první etapa rozsáhlého projektu Cestou uhlí a železa, jehož cílem je celková revitalizace areálu a vybudování nové hornicko-hutnické expozice.
První fáze projektu byla zaměřena především na rekonstrukci původní železniční vlečky, která je napojena na celostátní síť ve stanici Kladno-Dubí. Díky tomu bude možné do budoucna dojet do skanzenu přímo vlakem z Prahy po tzv. Pražském Semmeringu. Součástí etapy byla i obnova úzkorozchodné dráhy v areálu, na níž je nyní v provozu hornický vláček pro návštěvníky. Náklady na tuto část činily 21 milionů korun.
„Jsem opravdu rád, že jsme dokončili první fázi projektu Cestou uhlí a železa a můžeme slavnostně otevřít úzkokolejnou dráhu v areálu dolu Mayrau. Rekonstrukce železniční vlečky a návazných tratí je důležitým krokem k dalším etapám projektu, v jejichž rámci proměníme celý areál v moderní a atraktivní návštěvnické centrum,“ vysvětluje radní Středočeského kraje pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda.
Další fáze přinesou rekonstrukci a renovaci většiny historických budov v areálu – například chátrající jámové budovy s nejstarší těžní věží, bývalé Lampovny či Kompresorovny. V areálu vznikne také nové návštěvnické centrum, depozitáře pro sbírkové předměty a rozsáhlá hornicko-hutnická expozice. Ta představí dějiny kamenouhelné těžby a hutnictví na Kladensku a Slánsku s přesahem na Berounsko.
Návštěvníci se budou moci těšit například na jediný dochovaný Thomasův konvertor na výrobu oceli, historické těžní stroje Ringhoffer, Mag Ruston a Škoda či nově odkryté litinové točité schodiště z kladenských hutí.
Celkové náklady projektu jsou aktuálně vyčísleny na více než 192 milionů korun. Z toho přibližně 70 % pokryjí prostředky z evropských fondů, další část bude hrazena ze státního rozpočtu a finanční podíl Středočeského kraje činí 27,5 milionu korun. Dokončení celého projektu se předpokládá v roce 2026.
Těžba na dole Mayrau byla ukončena v roce 1997 a v celém Kladenském kamenouhelném revíru v roce 2002. Hornický skanzen Mayrau je dnes jediným veřejně přístupným černouhelným dolem ve Středočeském kraji. Autenticky zachovaný provoz s unikátní sestavou těžních strojů, expozicí dobývací techniky ve štole i hornickým vláčkem přitahuje každoročně tisíce návštěvníků. Celý areál je prohlášen za nemovitou kulturní památku a zapsán v Ústředním seznamu kulturních památek ČR.