Nedávno se obrátil starosta Žižic na policii s tím, aby posoudila nájezd u jeho obce na silnici I/16, kde dochází k mnoha nehodám. Policie nyní zaslala svoje vyjádření.
Na základě rozboru dopravní nehodovosti z minulých let bylo z podnětu Policie ČR na vedlejších ramenech předmětné křižovatky doplněno svislé dopravní značení „Konec hlavní pozemní komunikace“, a to po obou stranách komunikace, dále „Dej přednost v jízdě!“ umístěné na dopravní ostrůvky. Za účelem zvýšení viditelnosti bylo uvedené značení instalováno na žlutozelený retroreflexní podklad.
V roce 2024 jsme ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) Policie řešila úroveň bezpečnosti uvedené křižovatky. ŘSD následně zadalo dopravně-inženýrské posouzení úrovně bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, které zpracoval Ústav soudního znalectví v dopravě ČVUT.
Podle policie z výsledků posouzení vyplývá, že rozhledové poměry a postřehnutelnost křižovatky nejsou negativně ovlivněny. Kapacitní posouzení prokázalo, že současné uspořádání křižovatky splňuje požadavky ČSN 736101 na úroveň kvality dopravy. Četnost i závažnost dopravních konfliktů vzhledem k intenzitě dopravy nejsou významná. V době dopravních špiček dochází k jízdě vozidel v tzv. konvojích za pomaleji jedoucími nákladními vozidly, čímž vznikají volné časové mezery umožňující bezpečné připojení vozidel z vedlejších ramen. Posouzením byla identifikována dvě dopravně-bezpečnostní rizika z kategorie administrativních a to nadbytečné umístění silničních svodidel a absence resp. poškození dopravního značení C4a a C4c.
K dopravním nehodám s následky na zdraví docházelo převážně vinou řidičů jedoucích z vedlejších komunikací, kteří buď přehlédli dopravní značení, nebo nesprávně vyhodnotili dopravní situaci.
• 07.11.2020 řidič (r.2001) přehlédl DZ Dej přednost v jízdě;
• 13.10.2021 řidič (r.1946) přehlédl DZ Dej přednost v jízdě;
• 10.08.2022 řidič (r.1976) jel podle navigace a přehlédl zprava jedoucí osobní automobil na hlavní;
• 11.11.2022 řidič (r.1973) přehlédl kamion s návěsem jedoucí na hlavní silnici;
• 29.11.2022 řidič (r.1994) na hlavní komunikaci přejel do protisměru a střetl se s nákladním automobilem
.
Po úpravě dopravního značení:
• 18.11.2024 řidič (r.2005, ŘO sk. B od 06/2024) z nepozornosti přehlédl osobní automobil;
• 05.09.2025 řidič (r.2007, ŘO sk. B od 03/2025) při odbočování vlevo z hlavní na vedlejší komunikaci, najel vpravo na ostrůvek a poté strhl řízení do protisměru;
• 12.09.2025 řidič (r.1991, ŘO sk. B od 10/2024) nedal přednost v jízdě.
Podle policie předmětná křižovatka nevykazuje závažné nedostatky. Vhodná jsou však doprovodná opatření ke zvýšení rozlišitelnosti křižovatky a k posílení účinnosti dopravního značení.
Návrhová opatření Policie ČR:
• změna, doplnění a přemístění SDZ a VDZ,
• výměna SDZ P4 za P6 „Stůj, dej přednost v jízdě!“ po obou stranách,
• nahrazení P3 značkou P4 s dodatkovou tabulkou E6b „STOP 150m“,
• doplnění DZ C4a, C4c,
• provedení akusticko-opticko-psychologické brzdy,
• instalace IP22 s vyobrazením A22 a textem např. „Pozor místo vážných dopravních nehod“,
• podnět k prověření možného omezení výhledu z důvodu polohy DZ C4a.