Středočeský kraj zveřejnil tiskovou zprávu, která se týká dalšího soudního stání ve věci dopravní obslužnosti Kladna.
Středočeský kraj dnes uspěl u Krajského soudu v Praze ve sporu s městem Kladno kvůli spolufinancování dopravní obslužnosti. Jde o v pořadí pátou prohru statutárního města. Soud potvrdil argumenty kraje týkající se zavádění Standardů dopravní obslužnosti. Stížnosti Kladna a jeho primátora Milana Volfa již v minulosti odmítlo Ministerstvo vnitra ČR, dále také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ve věci již jednou rozhodoval i Krajský soud. Neuspěla ani kasační stížnost jednoho kladenského občana u Nejvyššího správního soudu.
Více než rok trvající spor mezi Středočeským krajem a městem Kladno vedeným primátorem Milanem Volfem má další soudní dohru. Kladno dnes opět neuspělo u Krajského soudu v Praze se svou žalobou na kraj kvůli omezení dopravní obslužnosti. Jde tak o pátou prohru. Krajský soud letos v lednu odmítl žalobu na ochranu před nezákonným zásahem kraje, který měl spočívat v omezení dopravní obslužnosti prostřednictvím vyškrtání vybraných linek a vyřazení kladenské MHD ze systému Pražské integrované dopravy (PID). Krajský soud tehdy dospěl k závěru, že nebyly splněny procesní předpoklady pro věcné projednání žaloby. Nejvyšší správní soud však následně vrátil věc krajskému soudu k opětovnému projednání.
„Z rozhodnutí soudu mám samozřejmě radost, jelikož opět potvrzuje, že postupujeme v souladu se zákonem. Z čeho rozhodně však radost nemám je fakt, že pan primátor Volf si nadále bere občany Kladna jako rukojmí, což mě velmi mrzí. Středočeská doprava má sloužit všem Středočechům a našim cílem je, aby byla maximálně dostupná a komfortní pro všechny. Proto vyzývám pana primátora, abychom konečně společně usedli k jednacímu stolu a dohodli se na nastavení pravidel tak, aby žádný občan kraje nebyl při využívání poskytovaných služeb, zejména z důvodu politických postojů, omezován. Stále věřím, že je naši společnou snahou zvyšovat kvalitu života v kraji,“ uvádí radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Statutární město Kladno zastupuje ve sporu právní kancelář Weinhold Legal. „V tomto ohledu nemohu nezmínit, že pan primátor zcela bez zábran vyčerpává z kladenské městské kasy neuvěřitelné finanční prostředky na právníky, aby prohrával jeden spor jen za druhým. Přitom my jsme Kladno už několikrát upozorňovali na to, že je v naší kompetenci SDO zavádět a že je plně v naší kompetenci rozhodnout, v jakém rozsahu dopravní obslužnost na území kraje zajistíme,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Pohrdání občany a institucemi je pro dokreslení celé situace dle předchozích zkušeností panu primátorovi Volfovi vlastní. Právě on může za fiasko referenda o zákazu hazardu ve městě. Bylo to právě město, které nezákonným omezením a pokřivením předreferendové kampaně způsobilo neplatnost hlasování, které se v Kladně uskutečnilo v lednu. Krajský soud v Praze referendum odložil na rok 2025 a Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města a potvrdil rozhodnutí Krajského soudu. Primátor Volf opakovaně uvedl, že ve městě nejsou s hazardem problémy, což samozřejmě není pravda a občanská iniciativa k vyhlášení referenda to jasně dokazuje.“
Středočeský kraj přistoupil v systému PID v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů na začátku září 2022. Důvodem byla neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do systému SDO, kdy Středočeský kraj, coby objednatel regionální autobusové dopravy, byl nucen přistoupit k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů. „V posledních měsících jsou kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje v jednání o znovuzavedení kladenského MHD do systému PID a věřím, že se po tomto rozsudku konečně s městem domluvíme i na opětovném zapojení města do systému nejen v oblasti MHD,“ doplňuje Borecký.
Město Kladno a jeho vedení ani nereflektovalo výzvu kladenských občanů, kteří nedávno vyzvali zástupce města i kraje k jednání. „My jsme byli, jsme a budeme připravení usednout k jednacímu stolu. Řešení samozřejmě existují a byla už Kladnu v minulosti ze strany Středočeského kraje opakovaně předložena. Znovu ale opakuji, že každé řešení musí být nalezeno v mantinelech Standardů dopravní obslužnosti tak, aby pro Kladno platila stejná pravidla jako pro všechna ostatní města a obce v našem kraji. Je třeba také říct, že se do systému zapojily již téměř všechny obce, a to včetně velkých měst, jako je Mladá Boleslav či Příbram. Bohužel, jediným, kdo si dětinsky postavil hlavu, byl primátor Volf. Bylo to on, kdo prohlásil, že vyřešení nedosáhneme u kulatého stolu, ale u soudu. Tak dobře. Soud tedy rozhodl a já věřím, že nyní již můžeme najít řešení tak, aby Kladeňáci nebyly na postupu vedení města biti,“ uzavírá Petr Borecký.