Středočeský kraj zvedl ceny jízdného, což zdůvodňuje invesiticí do modernizace. Město Kladno vydalo zprávu, která na zvyšování jízdného reaguje.
Další zvýšení cen hromadné dopravy a tentokrát až o 30 procent v pondělí schválilo zastupitelstvo Středočeského kraje, což se dotkne i desetitisíců cestujících na Kladensku využívajících Pražskou integrovanou dopravu (PID). Primátor Statutárního města Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno) s tímto krokem zásadně nesouhlasí a ubezpečuje, že Kladno jízdné na svých linkách městské hromadné dopravy (MHD Kladno) zdražovat nehodlá.
„Vedení kraje absolutně nechápe, že hromadná doprava je službou pro občany. Výrazné navýšení cen jízdného povede k tomu, že ji někteří cestující přestanou využívat, ve větší míře nasednou do aut a zhorší se tak dopravní situace ve městech. Nevím, kde leží přesná hranice k tomu, aby lidé kvůli vysoké ceně úplně
přestali jezdit vlakem či autobusem. Středočeský kraj ji ale zcela evidentně usilovně hledá,“ upozorňuje Milan Volf, podle něhož argumenty kraje pro markantní zdražení neobstojí.
"Pan krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN) svou nekompetenci dokazuje dlouhodobě. Nyní například podivnou matematikou vysvětluje zdražení jízdenek až o 30 procent kvůli meziročnímu 13procentnímu růstu nákladů, které ještě k tomu de facto zavinila neschopná vláda, v níž sedí jeho kolegové ze Starostů a nezávislých. A dovolím si poznamenat, že název této strany nemá s realitou nic společného, uráží mě i řadu dalších skutečných nezávislých starostů
či primátorů. Měla by se co nejrychleji přejmenovat,“ poznamenal Volf.
Statutární město Kladno hradí za provoz své městské hromadné dopravy zhruba 160 milionů korun ročně a náklady kontinuálně narůstají. Přesto základní jízdné MHD Kladno nezdražilo od roku 2012. „Opakuji, že veřejná doprava je službou pro občany, nikoliv výdělečným byznysem! Kraj nejdřív svými Standardy dopravní obslužnosti oškubal obce a města, teď ještě oškube cestující,“ připomněl Milan Volf i spor města Kladna se Středočeským krajem, jemuž na rozdíl od většiny obcí odmítl přispívat na provoz meziměstské dopravy, protože to není v souladu se zákonem.
„Od začátku tvrdíme, že město má platit svou hromadnou dopravu a kraj je ze zákona povinen hradit tu meziměstskou,“ zopakoval primátor. V současné době spor řeší Nejvyšší správní soud.
„Odmítl jsem integraci městské hromadné dopravy do PID a kdekdo se na mě zlobil. Kdybych to ale před lety dopustil, nemohli bychom si v městských autobusech určovat vůbec nic, ani ceny jízdného a Kladeňáci by si tak výrazně připlatili. Nejen proto je pro město důležité mít svou dopravu pod kontrolou,“ zdůraznil kladenský primátor Volf a doplnil, že město přitvrdí v přístupu proti černým pasažérům a nepřizpůsobivým občanům v autobusech intenzivnějšími kontrolami za asistence strážníků Městské policie Kladno.
Na toto vyjádření reagovali kladenští Pirátu: "Rádi bychom opravili jednu vyloženou lež, která nás ve zprávě zarazila nejvíc. A to, že kdyby došlo k integraci MHD do PID, nemohlo by město určovat v MHD nic, ani ceny. To je (stejně jako velká část zbytku tiskové zprávy) naprostý výmysl. Prakticky každé větší město v kraji si ceny své MHD určuje samo - je k tomu zřízená samostatná kapitola v Tarifu PID."